torsdag, februari 21, 2008

Är Ego egoistisk av sig?

En del förnamn undrar man hur de kom till... och hur namnbäraren ställer sig till namnet.
I dagens lokalblaska fanns en dödsannons där den bortgångne hette Ego. Jag kan inte minnas att varken sett eller hört det namnet innan.
Patent- och Registreringsverket har ju ganska strikta regler för vad man får och inte får heta och frågan är om Ego är ett namn som de "släpper igenom" i dagens läge?
Tilläggas bör att namnbäraren var född på 20-talet... namnlagarna kanske inte fanns då.

Gamla namn blir ju ofta poppis igen - när kommer Ego bli hett? Kändisars ungar brukar ju ofta heta lite annorlunda - vem vet, kanske döper den kaxiga skådisen eller den vampiga sångerskan nästa barn till Ego!?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ego. Så tjusigt. Ett rent under att jag inte blev döpt till det själv. Fast när jag tänker efter så kanske mina arma föräldrar hoppades att jag skulle bli nått annat än det jag blev. Men jag tänker lägga fram förslaget när jag väl får barnbarn. Ett utmärkt namn tycker jag. Som Kent sade "lilla Egon fy skäms..." :-)

Unknown sa...

Lilla Ego skulle det ju vara, inte Egon. Tänk att inget funkar idag :-)